tirsdag den 2. november 2010

Tip til terrænmodellering

Igår fik jeg et spørgsmål, af en kursist, angående hvordan en terrænmodel kan vises med en tykkelse i et 3D View og svaret vil jeg dele med jer.

image

Før jeg giver jer løsningen kommer lige et par indstillinger. På fanebladet Massing & Site kan Site Settings dialogboksen åbnes ved at trykke på den lille pil ved panelet Model Site.

SNAGHTML14a8bd1

I dialogboksen Site Settings under grupperingen Section Graphics kan materialet i forbindelse med snit vælges. Samtidig kan der indstilles hvor dybt synligheden af materialet skal vises i forbindelse med snit.

 

 

 

 

image

For materialer kan der vælges hvilket mønster, som skal vises i forbindelse med at et objekt gennemskæres i eksempelvis et snit.

 

image

Her ses resultatet i et snit med materialet for Section Cut material samt dybden, som er angivet til –3000 under Elevation of poche base.

 

 

Løsningen på spørgsmålet er at tænde for Section Box i et 3D View (Gøres i Properties Palette) og lade boksen gennemskære terrænmodellen. Nedenfor har jeg ladet boksen gennemskære topografien på den ene side hvorefter materialet vises langs snittet men hvor det ikke er synligt på de andre sider.

image

Jeg håber at I kan bruge dette tip.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar