søndag den 25. april 2010

Vinter projektet er næsten færdigt

Jeg har i lang tid haft en drøm om at lave et brændehus, som jeg så i JP for flere år siden. Projektet startede vel for snart 2 år siden med at få det modelleret... i Revit selvfølgelig.

Sydvest01

Huset er opbygget over et bjælkelag med fire spærkonstruktioner på. Disse spærkonstruktioner har været noget af en udfordring. Jeg ville jo gerne kunne trække styklister ud af modellen, derfor forsøgte jeg mig med Nested Shared Families, dog uden videre held. Ved at gøre hver bjælke Shared og samle dem i en Truss family, mente jeg at kunne trække længder ud i et skema. Tanken var fin, jeg kunne bare ikke få det til at fungere, så snart jeg overførte spærene til projektet, så mistede alle bjælker og søjle deres tilhørs forhol og blev "leveret" i fuldstændig umulige længder. Jeg biksede en hel del med dem, men måtte kapitulere. Til sidst blev de lavet uden shared, så forsvandt problemet med geometrien, men styklisten måtte jeg undværre.

BR_Tempel

Hele vinteren er så gået med at skære tømmer, lave samlinger og smøre det hele ind i trætjære. Jeg er vild med trætjære lugten, den minder lidt om en heftig Islay Whisky, men resten af familen er knap så begejstrede. Da sneen forsvandt var det tid til at lave bjælkelaget.

DSC_0271

I Påsken var der så lejlighed til at samle spærene og få rejst,  Hvilket selvfølgelig også betyder rejsegilde.

DSC_0318

Naboen mente at sådan et projekt fortjente en vaskeægte “Fuskerkrans”. Den ses på spæret til venstre, pølserne ligger klar i gryden på bålet og brødene blev desværre lidt brændte.

DSC_0324

Huset er endnu ikke færdigt, jeg mangler at finde tagmaterialer. Som det står nu så bliver det lærkebrædder lagt “På Klink”, men jeg synes ikke jeg kan finde dem til en fornuftig pris, så jeg fortsætter med at lede. Her er huset som det står lige nu.

DSC_0001

1 kommentar:

  1. Imponerende projekt:o) Lidt nørdet også i fritiden, men hvem er ikke det?

    SvarSlet